Menu

Rabu, 16 Jun 2010

LAWATAN PROGRAM PERGIGIAN di PAPN BUKIT PERINGGIT

Tarikh 15/06/2010 , hari Selasa lalu merupakan hari yang amat menggembirakan anak-anak PERMATA Bukit Peringgit kerana mereka telah menerima lawatan mesra daripada para jururawat pergigian. Anak-anak PERMATA kelihatan seronok dan tiada riak muka  ketakutan langsung apabila diberitahu pendidik yang mereka akan menjalani pemeriksaan gigi bersama-sama dengan jururawat yang hadir. Sesuatub yang di luar jangkaan kerana kami para pendidik menyangkakan bahawa anak-anak PERMATA akan menangis ketakutan  apabila menerima lawatan "si baju seragam berwarna putih", lebih-lebih lagi  dengan "jarum suntikan". Rupa-rupanya, perkara sebaliknya yang berlaku. Tahniah! diucapkan kepada anak-anak PERMATA Bukit Peringgit.


Aktiviti lawatan dimulakan dengan, salah seorang jururawat bercerita tentang kes kerosakan gigi kepada anak-anak. Jururawat tersebut sangat pandai menarik perhatian anak-anak semasa memberikan penerangan tersebut. Anak-anak PERMATA memberikan tumpuan di samping menunjukkan gigi masing-masing kepada jururawat yang bertugas.

Jururawat Pergigian sedang memberikan ceramah

Setelah selesai memberikan ceramah, berus gigi diagih-agihkan kepada anak-anak PERMATA dan mereka diminta untuk berkumpul di luar bagi menjalankan aktiviti seterusnya iaitu mempelajari kaedah memberus gigi dengan betul. Jururawat yang terbabit memberikan arahan dan tunjuk ajar kepada anak-anak menggunakan model gigi yang dibawanya bersama. Anak-anak PERMATA kelihatan seakan-akan tidak sabar untuk melakukan aktiviti tersebut. Dengan arahan yang jelas dan tunjuk ajar, anak-anak PERMATA dapat melakukan aktiviti memberus gigi ini dengan baik.


Anak-anak diajar cara memberus gigi dengan betul

Setelah selesai aktiviti memberus gigi, anak-anak PERMATA dibawa untuk menjalani pemeriksaan gigi untuk mengenalpasti tahap kebersihan dan kualiti gigi masing-masing. Anak-anak PERMATA didapati mengalami masalah karies gigi dan perlu mendapatkan rawatan iaitu penyapuan varnis flourida pada gigi yang rosak.

Oleh yang demikian, para jururawat ini telah kembali semula ke PAPN Bukit Peringgit pada hari Jumaat, 11/06/2010 untuk melakukan penyapuan varnis tersebut. Anak-anak PERMATA tidak dibenarkan makan selama satu jam dan menggosok gigi selama satu hari untuk memastikan penyapuan varnis tersebut berjaya dilakukan. Pujian diberikan kepada anak-anak PERMATA kerana mereka berani dan tidak menangis sepanjang lawatan pergigian dan pemeriksaan gigi dijalanakan ke atas diri mereka.


 
Danish Asraf sedang diberikan rawatan penyapuan Varnis Flourida


Asyikin Durrani turut menghadapi masalah karies gigi


Nurul Hanifarisha Umairah juga...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan